ADDRESS

ul. Parkowa 63/1; 71-621 Szczecin
ul. Monte Cassino 20 lok. 11; 70-467 Szczecin

PHONE

601-653-207

Dojrzałość szkolna

Diagnoza dojrzałości szkolnej:

Diagnoza dojrzałości szkolnej obejmuje ocenę funkcjonowania dziecka w sferach:

  • emocjonalnej,
  • poznawczej,
  • społecznej,
  • motorycznej.

Badanie polega na rozwiązywaniu zadań, które sprawdzają rozwój poszczególnych sprawności. Dla dziecka jest to forma zabawy. Kompetentni psycholodzy prowadzą badanie w taki sposób,by zminimalizować u dzieci stres czy lęk przed oceną. Podczas rozmowy z dzieckiem specjalista ustala jego świadomość związaną ze szkołą oraz ocenia jego motywację do nauki.

Równolegle do badania prowadzony jest wywiad z rodzicami. Podczas tej rozmowy rodzice mogą wyjawić wszystkie obawy związane z pójściem dziecka do pierwszej klasy. W ocenie gotowości szkolnej dziecka bierzemy pod uwagę także nastawienie rodziców do nowej sytuacji.

Spotkania odbywają się w osobnych gabinetach, dzięki czemu dziecko nie jest narażone na wysłuchiwanie żadnych informacji na swój temat.

Czas trwania diagnozy: ok 60 min.

Po wystawieniu opinii rodzice mają możliwość ponownego spotkania z psychologiem w celu omówienia wyników diagnozy.

 

DIAGNOZA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ

składa się z:

  • oceny rozwoju poznawczego, czyli oceny takich funkcji jak: uwaga, pamięć, percepcja orientacja w schemacie ciała, myślenie
  • oceny rozwoju emocjonalno-społecznego czyli umiejętności nawiązywania kontaktu, kontroli emocji, adekwatnego reagowania, radzenia sobie z porażką, motywacji do podejmowania wysiłku intelektualnego.

 

Dziecko gotowe do podjęcia nauki szkolnej

Powinno znać:

  • swoje imię i nazwisko,
  • adres zamieszkania,
  • imiona rodziców,
  • nazwę zawodu rodziców, jeśli pracują,
  • nazwy zwierząt domowych,
  • nazwy dni tygodnia, pór roku

Powinno umieć:

  • prawidłowo trzymać ołówek (pomiędzy palcami wskazującym, środkowym i kciukiem),
  • posługiwać się przyborami do rysowania, kolorowania i pisania zawsze tą samą ręką,
  • kolorować obrazek bez wychodzenia za linię,
  • narysować postać człowieka z zachowaniem odpowiednich proporcji,
  • poprawnie odwzorować kształty geometryczne, szlaczki litero podobne,
  • lepić z plasteliny, gliny, masy solnej
  • ciąć nożyczkami wzdłuż wyznaczonej linii prostej, falistej i łamanej,
  • sprawnie wykonywać proste ćwiczenia gimnastyczne, np. skakać na jednej nodze, rzucać, łapać piłkę,
  • samodzielnie się rozebrać i ubrać,
  • zawiązać sznurowadła i zapiąć guziki,
  • odróżnić prawą i lewą stronę ciała u siebie oraz osoby stojącej naprzeciwko,
  • wymienić kilka różnic w dwu pozornie podobnych do siebie przedmiotach lub obrazkach,
  • grupować przedmioty według barwy, kształtu, wielkości,
  • sortować znane przedmioty lub ich obrazki według określonej zasady np. owoce, zwierzęta, zabawki,
  • wybrać takie same obrazki, litery, wyrazy,
  • złożyć widokówkę pociętą na kilka części,

Na życzenie rodziców opinie wysyłamy też pocztą.

Pracownicy Poradni stosują się do Kodeksu Etyczno-Zawodowego Psychologa oraz przestrzegają tajemnicy zawodowej.