Diagnoza dojrzałości szkolnej:
Diagnoza dojrzałości szkolnej obejmuje ocenę funkcjonowania dziecka w sferach:
- emocjonalnej,
- poznawczej,
- społecznej,
- motorycznej.
Badanie polega na rozwiązywaniu zadań, które sprawdzają rozwój poszczególnych sprawności. Dla dziecka jest to forma zabawy. Kompetentni psycholodzy prowadzą badanie w taki sposób,by zminimalizować u dzieci stres czy lęk przed oceną. Podczas rozmowy z dzieckiem specjalista ustala jego świadomość związaną ze szkołą oraz ocenia jego motywację do nauki.
Równolegle do badania prowadzony jest wywiad z rodzicami. Podczas tej rozmowy rodzice mogą wyjawić wszystkie obawy związane z pójściem dziecka do pierwszej klasy. W ocenie gotowości szkolnej dziecka bierzemy pod uwagę także nastawienie rodziców do nowej sytuacji.
Spotkania odbywają się w osobnych gabinetach, dzięki czemu dziecko nie jest narażone na wysłuchiwanie żadnych informacji na swój temat.
Czas trwania diagnozy: ok 60 min.
Po wystawieniu opinii rodzice mają możliwość ponownego spotkania z psychologiem w celu omówienia wyników diagnozy.
DIAGNOZA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
składa się z:
- oceny rozwoju poznawczego, czyli oceny takich funkcji jak: uwaga, pamięć, percepcja orientacja w schemacie ciała, myślenie
- oceny rozwoju emocjonalno-społecznego czyli umiejętności nawiązywania kontaktu, kontroli emocji, adekwatnego reagowania, radzenia sobie z porażką, motywacji do podejmowania wysiłku intelektualnego.
Dziecko gotowe do podjęcia nauki szkolnej
Powinno znać:
- swoje imię i nazwisko,
- adres zamieszkania,
- imiona rodziców,
- nazwę zawodu rodziców, jeśli pracują,
- nazwy zwierząt domowych,
- nazwy dni tygodnia, pór roku
Powinno umieć:
- prawidłowo trzymać ołówek (pomiędzy palcami wskazującym, środkowym i kciukiem),
- posługiwać się przyborami do rysowania, kolorowania i pisania zawsze tą samą ręką,
- kolorować obrazek bez wychodzenia za linię,
- narysować postać człowieka z zachowaniem odpowiednich proporcji,
- poprawnie odwzorować kształty geometryczne, szlaczki litero podobne,
- lepić z plasteliny, gliny, masy solnej
- ciąć nożyczkami wzdłuż wyznaczonej linii prostej, falistej i łamanej,
- sprawnie wykonywać proste ćwiczenia gimnastyczne, np. skakać na jednej nodze, rzucać, łapać piłkę,
- samodzielnie się rozebrać i ubrać,
- zawiązać sznurowadła i zapiąć guziki,
- odróżnić prawą i lewą stronę ciała u siebie oraz osoby stojącej naprzeciwko,
- wymienić kilka różnic w dwu pozornie podobnych do siebie przedmiotach lub obrazkach,
- grupować przedmioty według barwy, kształtu, wielkości,
- sortować znane przedmioty lub ich obrazki według określonej zasady np. owoce, zwierzęta, zabawki,
- wybrać takie same obrazki, litery, wyrazy,
- złożyć widokówkę pociętą na kilka części,
Na życzenie rodziców opinie wysyłamy też pocztą.
Pracownicy Poradni stosują się do Kodeksu Etyczno-Zawodowego Psychologa oraz przestrzegają tajemnicy zawodowej.